هر آنچه بابد در مورد «نشر دیجیتال» مرکز توسعه و فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانید

صنعت تولید نرمافزار در کشور، بهعنوان یکی از صنایع نوپا، چند سالی است با رشد فزایندهای روبهرو شده است. در گذشته به دلیل عدم نظارت مناسب بر بازار، حیاتش روبهزوال بود. به همین سبب یعنی عدم وجود نهادی برای نظارت بر این صنعت، مشکلات فراوانی برای تولیدکننده از یک سو، و مصرفکننده از جهتی دیگر به وجود میآمد.
تولیدکننده هیچ اطمینانی در مورد کپینشدن نرمافزارهای خود نداشت، و حق مالکیت معنوی کاملاً اجرایی نشده بود. از سویی دیگر به علت اینکه هیچ نهادی برای نظارت بر تولید محصولات نرمافزاری و دیجیتال وجود نداشت، محصول ناسالم و ناقص و باکیفیت نامناسب در بازار بهوفور یافت میشد. بهعبارتدیگر بازار مناسبی برای عرضهٔ این محصولات، بهصورت رسمی، ایجاد نشده بود.
مرکز رسانههای دیجیتال با هدف ساماندهی و یافتن راهکارهای مناسب جهت حل مشکلات موجود در حوزهٔ نرمافزار ایجاد شد.
در این مرکز، واحدی با عنوان امور بستههای نرمافزاری ایجاد که مسئولیت نظارت بر تولیدات نرمافزاری و دیجیتال کشور را دارد. این واحد با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده نرمافزارها، جهتدهی به تولید و در نتیجه ایجاد بازاری سالم و مطمئن، گامی چند در جهت اعتلای فرهنگ دیجیتال جامعه برخواهد داشت.
کاهش هزینهها یکی از بارزترین مزایای نشر دیجیتال است. به این فکر کنید که چه مقدار پول برای تولید نسخههای چاپی صرف میشود: هزینه کاغذ، هزینه چاپگرها و حمل و نقل نشریات. همه این هزینهها را جمع کنیم چقدر میشود!
وقتی نشریه شما دیجیتالی است، دیگر هیچکدام از اینها موضوعیت ندارند. البته هنوز هم ملزم به پرداخت هزینههایی خواهید بود – انتشار مجله به صورت دیجیتال کاملاً رایگان نیست – اما هزینهها به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
پرداخت هزینه خدمات میزبانی وب بسیار ارزانتر از هزینه ارسال هزاران مجله در سراسر کشور است. میتوانید پولی را که پسانداز میکنید صرف کار خود کنید تا به رشد بیشتر آن کمک کنید.
حفظ محیط زیست
کاملاً واضح است که ما باید در مورد زبالههایی که تولید کردهایم کاری انجام دهیم. فکر میکنیم که فضای دفن زباله نامحدود داریم، اما قطعاً اینطور نیست.
با دیجیتالی شدن میتوانید سهم خود را برای کمک به مادر زمین انجام دهید. با صرف نظر کردن از انتشار منظم نسخه چاپی، به صرفهجویی کاغذ کمک خواهید کرد و از هدر رفتن آن جلوگیری میکنید.
به مخاطب بیشتری دسترسی دارید
از دیگر مزایای نشر دیجیتال تعداد افرادی است که میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. در انتشارات چاپی، تیراژ شما محدود است. هزینههای تولید و حمل و نقل تعیین میکند که به چند نفر دسترسی داشته باشید.
در فضای دیجیتال، مخاطبان شما عملا نامحدود هستند. مجلات محلی میتوانند به مردم منطقه دیگری از کشور ارسال شوند. نشریات ملی میتوانند دامنه خود را در سراسر جهان گسترش دهند.
درباره خوانندگان خود بیشتر بدانید
مسلماً مهم نیست که مخاطبان شما چند نفر هستند، شما میخواهید درباره خوانندگان خود بیشتر بدانید. چه کسی از محتوایی که به اشتراک میگذارید، استفاده میکند؟ بیشتر دوست دارند در مورد چه چیزهایی اطلاعات کسب کنند؟
میتوانید اطلاعات جمعیتی را از داده هایی که به عنوان نشریه چاپی جمعآوری میکنید، به دست بیاورید- مانند موقعیتهای جغرافیایی خوانندگان. از طرف دیگر، انتشار دیجیتال دسترسی به اطلاعات ارزشمند را فوقالعاده آسان میکند.
میتوانید نگاهی به تجزیه و تحلیل وبسایت خود بیندازید که کدام عناوین بیشتر از سایرین کلیک شده است. سپس، میتوانید محتوای خود را به گونهای تنظیم کنید که مطلبی باشد که افراد تمایل دارند بخوانند.
همین مورد در دادههای تبلیغاتی اعمال میشود. اگر بررسی کنید که افراد معمولاً روی چه چیزی کلیک میکنند، اطلاعات ارزشمندی در مورد آنچه آنها به آن علاقه دارند به دست میآورید.
درآمد تبلیغاتی آسانتر
به تمام کارهایی که برای کسب درآمد تبلیغاتی برای یک نشریه چاپی باید انجام دهید، فکر کنید. شما با چند نفر به عنوان تبلیغکنندگان بالقوه برای فروش فضای تبلیغ در ارتباط هستید؟
هرکسی که در نسخه چاپی اقدام به فروش آگهی کرده باشد، میداند که چقدر این کار سخت است. نشر دیجیتال، تبلیغات را بسیار آسانتر کرده است. شما میتوانید از دادههای جمعآوری شده برای افزایش سرعت فروش خود استفاده کنید، زیرا اگر مردم بدانند دقیقاً چه کسانی تبلیغاتشان را میبینند، احتمال خرید فضای تبلیغاتی بیشتر خواهد بود.
انتخاب محتوای انعطافپذیر
در نشریات چاپی، نوع محتوایی که میتوانید ارائه دهید محدود است. عکس و متن در واقع تنها مواردی هستند که میتوانید ارائه دهید. در انتشارات دیجیتال، میتوانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید.
اکثر مردم از تاثیرات انتشار ویدیو که اخیرا در فضای دیجیتال انجام میشود، آگاه هستند، اما در فضای دیجیتال این تنها محتوایی نیست که میتوانید ارائه دهید.
آیا مخاطبان شما از نظرسنجی تعاملی لذت میبرند؟ آیا برای یادگیری بیشتر، میتوانند بعضی کلمات یا عبارات را جستجو کنند؟
فروش دیجیتال را افزایش دهید
آیا در نشریه خود اقلامی را میفروشید یا تبلیغ میکنید؟ به تمام مراحل خرید کالا در نشریه چاپی فکر کنید.
افزودن کلیک از طریق پیوندها به هر محصول، به خواننده در یافتن آنچه میخواهد کمک کرده و فروش شما را افزایش میدهد.
رسانههایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانههای برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویسهای مخابراتی از قبیل MMS وSMS و سایر اشکال شبکههای تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانههای مبتنی بر حاملهای فیزیکی دیجیتال از قبیل بستههای نرمافزاری رسانهای، بازیهای رایانهای و مانند آنهاست.
۱- پروانه انتشار: در صورتی که فردی قصد ارائه محصولات رسانهای به صورت لوح فشرده و یا نرمافزار تلفن همراه را داشته باشد لازم است توسط مرکز توسعه رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد مورد تایید قرار گیرد. در این خصوص پس از بررسیهای محتوایی پروانه انتشار به نام ناشر صادر میشود و این مجوز بابت تایید محتوای اثر مربوطه خواهد بود.
۲ – مجوز تکثیر: در صورتی که فردی بخواهد اثر مربوطه در بازار جهت فروش بصورت لوح فشرده عرضه شود لازم است نخست مجوز تکثیر دریافت شود. روال درخواست مجوز تکثیر بر روی پانل سرآمد مشابه روال مربوط به ثبت نرمافزار و درخواست پروانه انتشار است.
۳- هولوگرام: آثاری که پروانه انتشار و مجوز تکثیر دریافت کردهاند لازم است هولوگرام را بر روی محصول الصاق کنند. بر روی هر هولوگرام یک عدد منحصربفرد درج شده که خریدار محصولات با وارد کردن آن در سامانه مربوطه دارا بودن مجوز محصول را کنترل میکند. روال اخذ هولوگرام بدین صورت است که لازم است پس از دریافت مجوز تکثیر تعداد هولوگرام درخواستی خود را برای هر اثر به ناشر اعلام کند.
۴- گواهی ثبت: برای محصولاتی که دارای خلاقیت و یا ایده خاصی هستند و مالک به دنبال ثبت مالکیتهای مادی و معنوی است، گواهی ثبت صادر میشود که همانند فرآیند گواهی ثبت مالکیت معنوی اختراعات و اکتشافات است. روال درخواست مجوز تکثیر بر روی پانل سرآمد مشابه روال مربوط به ثبت نرمافزار و درخواست پروانه انتشار است.